Monday, September 01, 2014

#REVIEW_NOVEL : ILUSANITI (Fixi)

hello ! Well cuti ada seminggu lagi. Masa cuti ni la akan dimanfaatkan dengan benda-2 yang tak boleh dibuat masa sem panjang. Ni kira pertama kali aku review buku setelah melalui zaman-zaman remaja. Ahahahaha okay-2

Aku baru je berjinak-jinak dengan novel urban ni tahun lepas. Aku kaki novel dari darjah 2 kot. Masa tu suka cerita hantu, lepastu darjah 6 sampai la form 5 aku suka baca novel cinta romantik-2. Dah tu masuk U memang takde masa nak baca. So aku beli banyak-banyak novel yang pastinya bukan ayat bunga-bunga, kumpul nak baca masa free. Hakhak. Aku rasa dah sampai masa aku geli geleman baca novel cinta like eiuwww you know. Tu pun banyak lagi belum habis baca.

http://24.media.tumblr.com/4ebfa599b66e0b2acc4de1dc18b80f0b/tumblr_mlh7vw7sjZ1rg96mko1_1280.png

Okay panjang gila mukadimah. Kata review kan, so kau baca je apa aku taip. Jangan banyak cerita. Hakhak.
 
Maka, ILUSANITI karya Adib Zaini aku baru je beli masa habis paper final short sem hari tu. Lalu gimana ? 

Apa yang pasti aku sampai terbawa-bawa dalam mimpi. Sampai aku tidur nak kena ada orang kat sebelah.

Mengisahkan tentang budak-budak yang kononya sangat bandar berkenalan secara online and decide untuk jumpa face-to-face. Macam-macam ragam diorang ni. Masing-masing ada karakter tersendiri. Lepas diorang jumpa and tengok movie, macam-macam benda pelik yang berlaku. Amnesia, imsomnia, ke apa nama dia, halusinasi, kawan diorang mati satu persatu as a suicide, lepastu boleh dioarang boleh nampak orang yang dah mati, siap sembang lagi. kemahennn.

Memang berdebar. Secara keseluruhan aku rasa plot memang menarik. Penulis banyak kaitkan dengan unsur-unsur game, black metal dan segala kejadah yang memang aku tak familiar tapi aku layan kan sebab aku memang suka saspen-2 ni. 

Aku enjoy baca cuma part ending dengan bahasa yang digunakan.

Endingnya, aku rasa memang ramai pembaca lain pun tak faham agaknya. Apa yang aku boleh kata, ending tak seperti yang aku harapkan. Yelaaaa aku bukan penulis kot. Ahahahah so aku buat kesimpulan sendiri je la yang hero dia masuk hospital sakit mental dan sampai sekarang aku tak tahu siapa yang jahat sebenarnya. Aku yang boleh mental macam ni.

Aku harapkan budak-budak insaf dipenghujung cerita. Takpun semuanya mati ke kann. Dan aku lost gila ending dia.

Lagi satu, berkaitan penggunaan bahasa yang sudah tentu aku tak berapa gemari. Patut la kawan aku cakap novel fixi tak tapis. Aku ingat tak tapis hapenyaaa. Aku baru berjinak kot mana la aku tahu. Huahua. Mak aku nak pinjam sebab dia suka cerita macam ni jugak, tapi aku kata "takyah la mak, banyak mencarut". Terus mak tak jadi nak pinjam. 

Agaknya kalau bahasa aku macam dalam novel ni, mau muka aku ni berbirat kena tempeleng dengan mak ayah. Pernah tercakap bodoh dulu, sikit lagi nak kena lempang dengan mak. Agak kejutan budaya jugak la aku baca novel ni sebab aku totally tak biasa dengan bahasa dia yang teramat kesat bagi aku. Aku tak la islamic mana, tapi aku tak membesar dengar perkataan yang begitu jadi lepas ni aku kena stop beli novel fixi. Kalau nak beli pun kena tanya kengkawan dulu haaaaaa. Kau rasa ?

Aku bagi 4/5 untuk plot. Tak termasuk benda yang slack. 

No comments:

Post a Comment