Sunday, October 06, 2019

Pengalaman Menjawab Exam Online, PAC dan Temuduga Sektor Kerajaan

Assalamualaikum and Hi!

This gonna be a long posting.

Untuk masuk ke sektor kerajaan sekarang ni tak semudah zaman mak kita dulu. Macam-macam tapisan untuk dapatkan calon yang betul-betul layak untuk serve nation. Sehingga sekarang, aku dah pernah experience jawab exam online, attend PAC dan temuduga.



Alhamdulillah dapat pengalaman tu. Syukur. Kalau tak, patpuluh juta kali la attend temuduga untuk sektor swasta je sampai dah tak praktis lol (husband sampai tanya, awak ni tak berlatih ke prepare ke?) hahhaa


Okay. FYI, aku dah jawab exam PTD masuk kali ke 5, exam Pegawai Penerangan dan Pegawai Pembangunan Masyarakat. So for me, rating kesusahan dia adalah:

PTD > Pegawai Penerangan > Pegawai Pembangunan Masyarakat

Aku lepas jawab exam semua tu dan kemudian pergi PAC untuk Pegawai Penerangan & PTD. Yang lepas untuk ke stage temuduga ialah Pegawai Penerangan dan Pegawai Pembangunan Masyarakat (PPM takde PAC, straight terus temuduga). 

Kat sini aku takde nak share tips. Cuma nak share pengalaman. Yelah, kalau power sangat sampai masuk sektor kerajaan mungkin la boleh pakai term "tips" tu ðŸ˜‚

Exam Online

Basically exam online ni semua lebih kurang je untuk ketiga-tiga jawatan ni. Cuma Seksyen dia berbeza. Korang boleh tengok dekat manual dia bagi, apa contoh soalan dan seksyen serta masa yang diperuntukkan. 

Untuk semua exam ni bagi bahagian Pengetahuan Am, aku baca buku Pengajian Am Form 6 tu hahahhaha. Soalan dia berkisar tentang Malaysia, Perlembagaan, Parlimen, Sistem Pentadbiran (3 bahagian tu). Aku baca juga buku Sejarah Form 4 & 5 ðŸ˜…

For me, kalau PTD ni paling mencabar sebab dia takde kementerian yang spesifik. Dia akan diletakkan merata-rata. So aku tak tau nak fokus baca yang mana satu. Haha. Aku kena baca semua benda dalam kabinet, kementerian ke jabatan semua. 

Pegawai Penerangan: Aku buka website dia, aku baca SEMUAAA sekali dalam web tu termasuklah agensi-agensi. Baca fungsi setiap bahagian, nama menteri, KSN semua jangan lupa, fungsi media dan semua la ye dalam website tu.

Pegawai Pembangunan Masyarakat: Agak tricky jugak sebab jawatan ni pun akan diletakkan kebeberapa jabatan seperti KKM, JPNIN, hospital dan KPWKM. Ya solution dia sama seperti di atas, baca SEMUA benda dalam website dia. Koyak tak koyak la mata.

Program Assessment Center - PAC

Maafkan i sebenarnya tak berapa nak ingat sangat sebab dah lama gila attend PAC. Sampai beku otak lupa isi kandungannya. Hihihihi

i. PTD

Berlangsung 1 1/2 hari.

Ambil no. giliran. Lepastu as usual untuk kadet PTD, kena uji ketahanan fizikal. Timbang berat badan, tinggi, berlari ikut format diorang, tekan tubi. Ha dah lepas part ni baru la akan proceed ke Penulisan Essei BM & BI. Jadi sesiapa yang pregnant, underweight, obes ke.. lupakan je la hajat korang nak datang sebab confirm terus kena balik. Tak tunngu petang. Huhu

Esoknya, public speaking BM & BI dan group dicussion BM & BI. For sure I'm not done well sebab that is my first time and confidence level adalah zero haha! Terperanjat tengok perserta lain punya kepetahan bercakap, terus aku terkaku diam membisu. Kekekkee

Yup jawapannya, i gagal ke peringkat seterusnya 

Oh ya, untuk essei tu dia bagi soalan on the spot. So semua kena menjawab dalam lecturer hall masa tu jugak. Soalan dia tentang Pengetahuan Am. Aku pun dah tak ingat aku dapat soalan apa. Kalau teringat aku update balik. Ampun 

Part Public Speaking pulak, kena cabut undi dapat topik apa. Ha nervous tak nervous la noks. Ni pun aku lupa dapat tajuk apa hihihihi. Group Discussion pulak, dia bagi tajuk masa nak start. Yang aku ingat dapat tajuk "Kesaksamaan Gender" dan "Benefit of having nursery nearby office area". Lebih kurang macam tu la aku pun tak ingat sangat haha

ii. Pegawai Penerangan

Berlangsung 1 hari sahaja

Pagi tu sampai ambil no giliran. taklimat dulu. Masa taklimat kita kena undi tajuk untuk Public Speaking BM (kena present masa aktiviti berkumpulan). So basically masa taklimat tu la aku prepare note hahaha dan aku dapat tajuk "Kelebihan GST kepada masyarakat". Hehe

Habis sesi kat dewan, dipecahkan ikut kumpulan (which is ikut giliran no. 1.2.3 dan seterusnya. Satu kumpulan tak silap dalam 18-20 orang. Besar sikit dari PTD - dalam 15 orang. 

Program dimulai dengan Public Speaking BM & BI. Kemudian pecah dua kumpulan untuk debat dan presentation untuk kempen simulation. Debat dulu dapat tajuk "Viral kebaikan atau keburukan". Tajuk kempen tak ingat pulak hahahha!

Petang tu Group Discussion BI (tak ingat ada BM ke tak). Kami dapat tajuk "Benefit of Travelling". Sis sapu bersih topik tu. Hihi

Sis sebenarnya mara ke peringkat temuduga, tapi sayang sebab tak dapat pergi. Masa tarikh tu aku kena fly pergi Melbourne. Sayang tak sayang la, dah spend beribu untuk trip tu dan macam-macam preparation dah buat. Sayang.....

Dress Code untuk PAC ni macam biasalah, seeloknya pakai baju kurung plain, warna lembut, kasut tutup (ada tumit). Untuk lelaki, macam student matrikulasi pergi kelas.

Temuduga

The first and only temuduga yang aku dapat untuk jawatan Pegawai Pembangunan Masyarakat (JPNIN). Syukur sebab dapat kesempatan rasai pengalaman sektor kerajaan.

Sebelum pergi temuduga, banyak sangat aku baca blog dan pengalaman orang lain. Getting nervous and excited of course! Ada yang kena 1 jam, 2 jam... Basically untuk temuduga ni, aku baca balik benda yang aku dah baca masa Exam Online. Cuma lagi detail. Aku memang khatamkan website JPNIN tu ðŸ˜‚

Sekali weh... dia temuduga 15 minit je. huhuhu terus sis terasa benak di situ sebab macam..."eh dah habis?" hahahah

Okay temuduga pukul 10 pagi kat Kuantan. Aku sampai dalam 9.15 pagi. Sampai tu, aku tak tau nak buat apa sebab tak nampak sign kat mana-mana. Ramai gak calon yang tengah duduk tunggu turn (campur dengan jawatan lain).

Lepastu aku tanya la calon lain kat situ "hello nak wtpe ni" kakakaka
Dia pun bagi tau, kena letak email invitation kat dalam kotak disediakan kat depan.

"ooooo" ok

Lepastu staff akan panggil untuk cek file, ikut susunan ke tak, semua yang dia minta ada ke tak. Right after that dia akan bagi no. giliran. Ada 4 bilik. Ikut jawatan agaknya.

Tak lama lepastu terus no. giliran aku sampai. Wow pantasss! aku masuk bilik tu 9.45 pagi dan keluar 10 pagi hahaha laju kan. Ya aku pun terkejut dan blur sebab kemain orang lain berjam-jam.

Panel ada 2 orang masa tu. So aku share soalan dia bagi masa tu:

Masa masuk tu soalan pertama adalah...

1. Kenapa resign dulu? 
Hahhahaha i'm so shocked sebab i was expected to introduce myself. Checkmate 
Luckily dah bincang soalan tu sebelum tidur dengan husband

2. Kalau kerja tempat jauh okay ke

3. Tugas Pegawai Pembangunan Masyarakat

4. Isu perkauman sekarang (isu semasa)

5. Adakah tugas menyatukan rakyat ni usaha semata-mata

6. Apa usaha untuk menyatupadukan rakyat

7. Kenapa nak kerja kerajaan

8. Terangkan tentang Rukun Tetangga

8. Disebabkan Rukun Tetangga ni aktif ikut musim, cadangkan macam mana nak kekalkan

9. Kenapa temuduga kat Kuantan (Since i duduk Selangor)

Habis tu panel cakap "dah habis tau"
Aku pun terkulat-kulat "oh yeke ha ok" hahahaha lepastu angkat beg cakap terima kasih. Lol so dapat rasa dah memang tak dapat. The feeling is there.

Takde kenalkan diri ye kawan-kawan. Tu aku praktis gila-gila punya hahahaha. Temuduga dia kejap sangat. Rasa aku baca benda 150% tapi dia tanya 10% je. Huhuuhu

Sis is sedikit kecewa. Yup but nervermind.

Anyway tu la serba sedikit pengalaman sis yang tak seberapa. Masa nak attend semua benda ni, aku banyak google pengalaman orang lain. So kali ni aku nak share juga pengalaman untuk korang tahu juga. Adios bye!

😘








No comments:

Post a Comment