Wednesday, September 13, 2017

Melbourne Winter Tour 2017: Great Ocean Road - Split Light House

Jadi pada hari ni, aku akan cuba sedaya upaya untuk mencari masa terluang untuk update sedikit posting yang terlampau lama tergendala. Eheh.

Split light house

Untuk hari pertama we went for Great Ocean Road trip. Ada beberapa pit stop sepanjang trip ni, antaranya Split Light House, Apollo Bay, 12 Apostle, ,Gibson Beach dan Port Campbell.


TIPS: Banyak carian di dapati, adalah di sarankan untuk pergi GOR ni one day lepas sampai. Sebab kita penat naik flight dekat 7 jam, jadi boleh la tidur dalam kereta sebab perjalanan mengambil masa yang agak lama! Kecuali kalau kau pergi sewa kereta, drive sendiri. Tak dapat la tidur ðŸ˜ª

Untuk sampai ke Light House ni akan mengambil masa 2 jam 30 minit ke 3 jam, bergantung pada pemanduan dan tahap kekebalan perut. Kalau asyik muntah je, banyak kali la stop Sepanjang perjalanan, aku isi kan dengan aktiviti makan dan tidur. Penat wehh macam jet lag kahkah  Masuk kereta, lepas breakfast terus tidur. 

Morning!

Actually kalau kau taknak tidur pun, kau akan disajikan dengan pemadangan yang sangat indah. Melbourne ni kaya dengan keindahan pandangan mata. Memang cantik dan tak membosankan.

 

Tidur dan pura-pura tidur

TIPS: Korang boleh singgah convenience store beli roti dan jem. Pastu makan la dalam kereta. Heheheh tu je la makanan kegemaran aku!

Jadi make it short maka tiba la ke destinasi pertama. Masa dalam kereta tak rasa lagi angin luar, sekali keluar kereta omg asal sejuk ni. Hahaha! Aku sebenarnya tak expect akan sejuk macam tu. Suhu sekitar 10-14 celcius jugak kalau tak silap. Budak dua orang ni pun tak banyak hal. Tidurrr dan tidur.

Oh ye, jangan lupa. Dekat Australia pemakaian car seat adalah wajib bagi kanak-kanak eh. 6 tahun ke bawah rasanya -- kalau silap jangan nak kecam sangat. Dan semua penumpang wajib ye pakai seat belt. Semua, diulangi ---- SEMUA.

 
Split house ni boleh naik kalau tak silap. Tapi tak kuasa la aku nak naik kan sejuk sejuk cenni

Apa yang menariknya Split Light House ni? Ye yang menariknya adalah lorong-lorong belakang light house ni. Ada jalan untuk menuju ke kawasan tepi laut.  Ada point untuk photoshoot! Yehhuuu. Cantikkk, memang cantik. Pastu sejuk teruk, angin macam biasa menampar muka. Jadi dipersilakan untuk anda ambek gambar puas puas dan selamat merebut port!

Model pertama. Izzat the rabbithood.

Asal blur ni? Hahaha maap i tak banyak ambek gambar pasal handphone kerja nak buat hal

So yeah ni antara view belakang light house tew (Model seterusnya)

Melihat Irfan yang sejuk teruk sampai kepala taknak keluarkan  -- Irfan meh sini baca, tengok perangai awak masa kecik ni

Nak jugek posing Che Ta

A peace of Earth from Heaven

From Heaven as well - Bidadari. Uwekkk muntahhhhh

Me and ibu 

Menyampah sangat dah muka Izzat tu. He be like: boleh tak masuk kereta cepat sejuk ni oi. Kakakakakaa

Dan masih meneruskan aktiviti ambek gambar huhuuu

 
On duty as a photographer ðŸ˜…
Percubaan Family potrait kali pertama

Kali kedua. Cantik, tapi apesal ada stroller tu ha??!

Ni pula adalah view light house dari arah tepi laut



Family Selfie Kejung Version

Another pit stop ambek gambar. Gigih tunggu visitor sebelum tu blah. Huhuhu lama betul dia shooting 


Boleh bawak stroller. Kalau mak mak yang nak bawak anak tu, jangan risau patah pinggang kayh

Dekat area light house ni sebenarnya adalah kawasan perumahan lot. Kereta parking kat situ jela, tapi proper place. Enko jangan la buat hal parking kat dalam rumah diorang huhuhuhu. And design rumah kat sini memang cantik dan tak wujud kat Malaysia. 

Aku sebenarnya ada la ambek gambar, tapi aku lupa kat kamera mana huhuhuhu hmmmm banyak sangat bawak kamera ini akibat dia ðŸ˜” Jadi aku rembat gambar dari blog abang je hahahaha

One of the rumah yang jadi mangsa

 
Dah jom balikk

The next stop adalah untuk lunch dekat Apollo Bay. Yehhu! Stay tuned gaisss












1 comment:

  1. Waduh waduh sis.... Cantik Banget kawasan ini... Gue ingin datang sekali lagik~

    ReplyDelete